חדשות

ביקורת חריפה על מתווה משרד הבריאות לקיצור התורנויות

ד"ר ספי מנדלוביץ', המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, יעמוד בראש צוות היישום למתווה קיצור התורנויות | בשבועות הקרובים צפוי מאבק מחודש בין הר"י לבין ארגון המתמחים איזו תכנית תיושם בסופו של דבר

ד"ר ספי מנדלוביץ, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות. "מדובר בלא פחות ממהלך היסטורי". צילום: דוברות "שערי צדק"

ד"ר ספי מנדלוביץ, שמונה אך לא מכר למשנה למנכ"ל משרד הבריאות, יעמוד בראש "צוות היישום למתווה קיצור התורנויות", שאמור לקיים כבר מחר (ב') את הדיון הראשון. מאז שפורסם המתווה ובעיקר לאחר שארגון המתמחים מרשם מייחס לעצמו את הזנקת המהלך ההיסטורי – התגברו קולות המומחים הבכירים נגד היבטים שונים במתווה שבו תומך שר הבריאות.

גם שר האוצר אביגדור ליברמן אמר בסוף השבוע: "השר הורוביץ לא סגר (עם המתמחים) כלום בעצמו. אנחנו הצענו מתווה בשם 'פריפריה תחילה' שעליו סוכם עם הורוביץ וגם שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. אין מחסור במתמחים בשיבא או באיכילוב – יש מחסור גדול בעשרה בתי החולים בפריפריה שנקבע כי הם ייטלו חלק כבר בשלב הראשון של תכנית קיצור התורנויות שאמורה לצאת לדרך בסוף מארס 2022. המתווה לכל שלביו מוסכם על כולם ואני מניח שרק לאחר פסח ניכנס (האוצר) למו"מ עם הרופאים והר"י בדבר הסכם והסדר קיבוצי חדש, שגם ייתן מענה להיבטי השכר הנוגעים להפעלת התכנית. עד אז לא יהיה כלום וכל השאר זה אגדות", התבטא שר האוצר.

משרד הבריאות מסר בתגובה כי "בשבועות האחרונים התקיימו שיחות התייעצות רבות בין מנהלי בתי חולים לבין שר הבריאות והנהלת המשרד בנוגע למהלך קיצור התורנויות – נמשיך לקיים שיחות אלו. כל גורם במערכת הבריאות המעוניין להירתם ולתרום להצלחת המהלך יודע היטב כיצד לעשות זאת. השר ומנכ"ל משרד הבריאות עומדים בקשר רציף עם כל הגורמים שיהיו מעורבים במהלך, על מנת לוודא שכל הסוגיות הרלוונטיות העולות מהתכנית הזאת, בכל שלביה, יזכו לטיפול, וכדי להבטיח שהמהלך החשוב ייושם באופן אחראי, מקצועי ומלא".

נראה שבשבועות הקרובים יתנהל למעשה מאבק מחודש בין הר"י לבין ארגון המתמחים איזו תכנית תיושם בסופו של דבר, כאשר עקרונית שני הצדדים בעד קיצור התורנויות, אבל לכל גוף דעה אחרת כיצד יש ליישם זאת בפועל.

בכירים במערכת הבריאות: "המתווה לא טוב ויפגע באיכות הטיפול וההכשרה"

בין מבקרי המתווה גם פרופ' עידית מטות מ"איכילוב" שאמרה במוצ"ש בראיון בערוץ 12 כי פרטים שונים במתווה מדאיגים אותה. "אני מתוסכלת", התבטאה פרופ' מטות. "אני תומכת בעצם הרעיון אבל פרטי המתווה כפי שהוצגו מבוססים על בורות ופופוליזם, והוא לא טוב". לדבריה, "היה עדיף אם התכנית היתה מבוססת על התמחות לפי מחלקות וסט של מיומנויות מוגדר מראש".

מטות הבהירה: "גם אני לא חושבת שאנשים צריכים לעבוד 26 שעות רצוף. בימינו זה מצב לא ראוי. אבל המתווה מבוסס על בורות ועל פופוליזם מאחר שהתוכנית להכשרת המתמחים מבוססת על כך שהם משתתפים בישיבות הבוקר, בישיבות עם מחלקות אחרות, עוברים סימולציות, עוברים ביקור חולים יחד עם רופא בכיר, עושים מבחנים. צריך לשדרג את ההכשרה, אבל המתווה לא טוב".

"למתמחים", אמרה, "יש בסך הכל שבעה ימים בחודש שבהם הם יכולים לעקוב אחר תוצאות המעשים שלהם. נדרש יום יום לעקוב אחר המטופלים, אבל המתווה, כפי שהוצג, פוגע בנושא הזה. התכנית צריכה להיות מבוססת על כך שהמתמחה נמצא בבוקר במחלקה ומקבל הכשרה טובה. צריך לקבוע כל שנה לאילו מיומנויות הוא צריך להגיע אליהן".

עמדתה של פרופ' מטות דומה לעמדת כירורגים בכירים אחרים שהתריעו בסוף השבוע כי התכנית עלולה להרוס את הרפואה בישראל ומנהלי בתי החולים ביקשו אף דחייה בביצועה, עד שלא ישתפו אותם במלוא הפרטים, ישמעו את ההערות שלהם בהיותם אלה שמעסיקים את המתמחים ואחראים על הפעלתם במחלקות השונות.

המבקרים השונים חוששים כי אם ההסכם כפי שנקבע ייצא לפועל, רמת הטיפול שיינתן לחולים תרד והמתמחים יסיימו את תקופת התמחות כשהם לא כשירים מספיק לעבוד עצמאית. היו אף מבקרים מקרב המומחים הבכירים שהרחיקו לכת בביקורת והתריעו: "מתווה קיצור התורניות כפי שנקבע יעלה בחיי אדם". הם הביעו חשש שקיצור שעות התורנויות עלול לקטוע את הרצף הטיפולי ויוביל לירידה משמעותית במספר הפרוצדורות שיבצעו המתמחים בתחומי ההרדמה והכירורגיה. מאחר שתידרש הגדלת מספר התקנים והמתמחים בכל בית חולים, חלוקת הניתוחים הקיימים כיום בין מספר גדול יותר של מתמחים תהיה אחת הבעיות.

"התוצר יהיה רופא שאולי יעבור את הבחינות התאורטיות, אבל בחדר הניתוח ובטיפול לאחריו הוא לא יהיה בשל ולא יהיה עצמאי. הוא יהיה פגום. המומחה הלא בשל יטפל בחולים", הציג את עמדתו פרופ' יורם קלוגר. "להיות רופא זו שליחות, זו מטרה, זו ערכיות. מי שרוצה לחיות בשנטי בהתמחות שלו - מוזמן להחליף מקצוע", אמר פרופ' קלוגר ל"הארץ".

גם מנכ"לית בית החולים וולפסון בחולון, ד"ר ענת אנגל, אמרה שלשום (ו') בראיון ל"כאן רשת ב'": "מתווה לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים שגיבש שר הבריאות "לא מהודק". צריך היה לרדת לפרטי הפרטים ועם כל האנשים שבשטח, מנהלי בתי החולים והרופאים הבכירים, אחרת ההכשרה של המתמחים תהיה פחות טובה והם יהיו רופאים פחות טובים. אנחנו מכירים את העבודה היום-יומית. אם למשל המתמחים לא יהיו במחלקות בבקרים, חלק מההתמחות שלהם יפגע. אם לא ממלאים את מקום הרופאים האלה בתקנים ובתקציב נוספים – אז יש פחות ידיים שנותנות מענה".

ד"ר אנגל ציינה: "עצם המאבק למימוש הרעיון של קיצור התורנויות הוא נכון, גם המתווה כרעיון כללי או מהפכה – כולנו רוצים שייצא לפועל. תורנות של 26 שעות זה משהו שלא נשמע בשום מקצוע אחר. לשחיקה ברפואה השלכות ארוכות שנים".

נושאים קשורים:  ד"ר ספי מנדלוביץ',  קיצור תורנויות,  פרופ' עידית מטות,  פרופ' יורם קלוגר,  ד"ר ענת אנגל,  חדשות,  ארגון מרשם
תגובות

למה לא פורסם מה שכתבתי לפני מספר ימים ?

רק מנהל המחלקה יכול לקבוע את מספר שעות עבודה של המתמחים. המנהל לוקח בחשבון צורכי המחלקה, וגם את ההתמחות של המתמחה עצמו, למשל מספר הניתוחים שהוא צריך לבצע וכולה. כל זה נמצא באחריות של מנהל המחלקה בלבד. אי-אפשר להשתמש באותו סרגל לכל המחלקות. לכל מקצוע סידור עבודה במחלקה שונה, וגם צורכי ההתמחות שונים.

אנונימי/ת
27.10.2021, 19:19

ואללה? הוא יכול גם לדרוש מהם להכין לו קפה?

אנונימי/ת
27.10.2021, 07:31

26 שעות תורנות צריך להפסק כי מניעת שינה זה עינוי ופגיעה בזכויות אדם. כל הסיפור של בוא נקבע לכל מחלקה שעות תורנות אינדיבידואלית הוא רק ניסיון לעשות הפרד ומשול. אדם צריך לעבוד 16 שעות מקסימום. אם הדאגה היא להכשרה אז יש מדינות שמכשירים בהם לא פחות טוב מפה ואין תורנויות 26 שעות. גם הרעיון של המערכת תקרוס אם התורן יגיע ב 1500 מופרכת זה לא מה שישבור את גב הגמל, שהמערכת תתייעל, אין צורך להוסיף תקנים רק יפגע ברופאים מבחינת היצע וביקוש. אגב גם כל בחינות האישיות של לנסות לקבוע מי אדם טוב יותר בקבלה לרפואה הן פיקציה ומסחטה של זמן כסף כדי לתת לעוד כמה אנשים פרופסורה ותו לא.

אנונימי/ת
03.11.2021, 13:06

👍👍👍

אנונימי/ת
06.12.2021, 11:05

כל מילה בסלע👍👍👍

אנונימי/ת
27.10.2021, 07:32

26 שעות תורנות צריך להפסק כי מניעת שינה זה עינוי ופגיעה בזכויות אדם. כל הסיפור של בוא נקבע לכל מחלקה שעות תורנות אינדיבידואלית הוא רק ניסיון לעשות הפרד ומשול. אדם צריך לעבוד 16 שעות מקסימום. אם הדאגה היא להכשרה אז יש מדינות שמכשירים בהם לא פחות טוב מפה ואין תורנויות 26 שעות. גם הרעיון של המערכת תקרוס אם התורן יגיע ב 1500 מופרכת זה לא מה שישבור את גב הגמל, שהמערכת תתייעל, אין צורך להוסיף תקנים רק יפגע ברופאים מבחינת היצע וביקוש. אגב גם כל בחינות האישיות של לנסות לקבוע מי אדם טוב יותר בקבלה לרפואה הן פיקציה ומסחטה של זמן כסף כדי לתת לעוד כמה אנשים פרופסורה ותו לא.

אנונימי/ת
27.10.2021, 22:33

מספיק לשקר ולהתבכיין, לתורן בכל מחלקה יש זכות לישון אם אין חולים חריגים. בכל הזמנים ובכל העולם ישנן תורנויות של יממה. הדור הנוכחי מפונק וחצוף, לא יודע להתמודד עם קושי בחיים. חוץ מזכויות יש גם חובות. חיים לא פיקניק

אנונימי/ת
27.10.2021, 22:27

מי שבחר מקצוע לא נכון שילך הביתה להזריק בוטוקס

אנונימי/ת
03.11.2021, 13:07

בהצלחה למתמחים במאבקם הצודק